31 januari 2020 De Oude gymzaal in Schoorl

25/09/2020 annelies anema

31 januari 2020  Motie op initiatief van Gemeentebelangen unaniem aangenomen door de raad.

Column van fractievoorzitter Mariëlla van Kranenburg

Fractievoorzitter Mariëlla van Kranenburg heeft zich gisteravond tijdens de raadsvergadering van 30 januari ingespannen voor de oude gymzaal in Schoorl!

Gisteravond werd er een motie ingediend op initiatief van Gemeente Belangen (GB) . Deze werd gesteund door VVD, Groen Links, Kies Lokaal en Behoorlijk Bestuur Bergen (BBB).
In deze motie droegen deze partijen het college op om van de oude gymzaal/lokaal aan de Smeerlaan een gemeentelijk monument te maken. Zodat deze niet gesloopt zal worden bij de nieuwbouwplannen die eigenaar Kennemer Wonen heeft.

De verantwoordelijke wethouder Klaas Valkering (CDA) was echter van mening dat hij deze motie niet kon uitvoeren omdat – als Kennemer Wonen dit zou aanvechten bij de rechter – hij inschatte dat de rechter Kennemer Wonen in het gelijk zal stellen. De voltallige raad (alle partijen) gaf daarna de wethouder de opdracht om bij Kennemer Wonen aan te dringen om bij nieuwbouw zoveel mogelijk cultuur historische elementen te behouden, maar vooral de door de Schoorlse inwoners zeer gewaardeerde voorgevel niet te slopen.

De gemeenteraad heeft unaniem de wethouder opdracht gegeven om uiterste inspanningen te plegen in samenwerking met Kennemer Wonen
zoveel mogelijk unieke cultuurhistorische waarden van het pand te bewaren. Wethouder Klaas Valkering heeft deze toezegging gedaan.