Heeft u vragen? Stuur dan een mail naar info@gbbergen-nh.nl

Ruimtelijke Ordening & Groen / Verkiezingsprogramma

Ruimtelijke Ordening & Groen / Verkiezingsprogramma
20/01/2018 gbbergen

Ruimtelijke Ordening & Groen / Verkiezingsprogramma

  • Meer sociale woningbouw
  • Veilige wandel- en fietsroutes
  • Bescherming open polderlandschap
  • Sobere straatrenovaties
  • Behoud groene bermen
  • Ruimere bouwmogelijkheden bij herziening bestemmingsplannen

———————————————-

Bergen wordt gekenmerkt als een mooie en ook rijke gemeente. Maar er zijn relatief weinig woningen voor mensen met een beperkt budget. Vooral starters worden gedwongen elders te wonen. Ook het aantal éénpersoonshuishoudens neemt snel toe. Dit resulteert op den duur in een onevenwichtige en vergrijsde samenleving. Meer sociale woningen kan hiervoor een antwoord zijn. Eveneens willen wij goede aandacht voor mantelzorgwoningen waarbij het zowel mogelijk is dat de mantelzorger in het hoofdhuis woont en de verzorgde in de zorgwoning, als andersom.

De bestemmingsplannen zijn nu strikt consoliderend, ofwel zeer behoudend met weinig mogelijkheden tot ruimere bebouwing. Door de wettelijke mogelijkheden van ‘vergunningsvrij bouwen’ zijn de mogelijkheden aanzienlijk vergroot. Wij zijn voorstander van ruimere mogelijkheden, waarbij zorgvuldig en met respect wordt gekeken naar de omgeving en het zo unieke dorpse karakter van onze dorpen. Bestemmingsplannen moeten daarop worden aangepast, waarbij de bouwmogelijkheden niet worden ingekort, maar juist verruimd. Wij willen hiermee ook voorkomen dat er talrijke schadeclaims van toepassing zijn zoals het nu geldende beleid dit de laatste jaren heeft veroorzaakt. Bij bouwplannen moet uitgegaan worden van de werkelijke behoefte en stijl van het leef- en werkgebied. Zo heeft Bergen aan Zee alleen behoefte aan kleinschalige voorzieningen.

Bij een recreatieve en levendige gemeente horen goede (verlichte) wandel- en fietspaden, ook tussen de verschillende kernen. Daarnaast zal een goede fietsverbinding tussen Alkmaar en het strand een vermindering van het autoverkeer betekenen. Maar een zo sober mogelijke uitvoering van straatrenovaties is daarbij gewenst. Bij het uitvoeren van het fietsbeleid dient ook te worden gekeken naar de veiligheid van ouderen, schooljeugd en voetgangers. Voor het fietspad aan de Eeuwigelaan is voorgesteld dit aan twee kanten te leggen. Wij denken dat het de veiligheid niet aantoonbaar vergroot en pleiten daarom voor een geringe verbreding van het fietspad. Daarbij kan tijdens reconstructiewerkzaamheden het wegprofiel in zuidelijke richting worden verplaatst. Weliswaar zullen dan enkele (voornamelijk al zwakkere) bomen langs de rijbaan sneuvelen en het voetpad smaller worden, maar die opoffering vinden wij gerechtvaardigd. Wij vinden dat ‘De Oude Trambaan’ als alternatief voor een veilige voetgangersroute moet worden meegewogen.

Het zicht in het polderlandschap wordt steeds meer verstoord door allerlei visuele obstakels die er niet thuishoren. Polderlandschap moet open zijn met zoveel mogelijk vrij zicht. Door deze obstakels wordt de natuurbeleving verstoord en daar moet op worden gehandhaafd.

———————————————-

Daarom willen wij

  • Meer sociale woningbouw voor starters en éénpersoonshuishoudens
  • Ruime bouwmogelijkheden opnemen in de bestemmingsplannen die worden herzien
  • Het polderland moet openblijven, dus bosaanplant, villawijkjes en natuurbouw zonder agrarisch beheer zijn uit den boze
  • Een natuurbehoud, zonder het ongebreideld kappen van bomen, bijvoorbeeld in Schoorl
  • Sobere uitvoering van straatrenovaties met behoud van groene bermen
  • Duurzaam ondernemen en wonen stimuleren; de gemeente heeft hierin een voorbeeldfunctie

———————————————-